Mbo is goud actie in Apeldoorn

8 oktober 2021

Mbo is goud actie in Apeldoorn

Foto: SP

Onze afdeling ging samen met de jonge SP’ers, Peter Kwint (Tweede Kamerlid) en Lilian Marijnissen op bezoek bij het ROC Aventus in Apeldoorn. Te vaak worden MBO studenten nog niet gezien, laat staan dat ze in de politiek een podium krijgen om zelf hun verhalen te delen en het woord te voeren. MBO'ers zijn cruciaal. De politiek praat vaak over MBO'ers, maar niet met ze. Wij doen dat anders.

We werden ontzettend hartelijk ontvangen door de studenten én de docenten van het ROC, waarvoor onze dank! Hierdoor hebben we naar ontzettend veel Mbo’ers kunnen luisteren en de urgentie van hun verhalen was zeer duidelijk aanwezig. “Neem ons serieus!”, was de boodschap.

Foto: SP

Ook zaken als stagevergoedingen kwamen ter sprake. Door je stage minder kunnen werken, maar geen stagevergoeding krijgen, zorgt ervoor dat je aan het einde van de maand minder geld overhoudt. Sommige studenten vertelden ons dat ze zelfs hun eigen reiskosten moesten betalen. Dan leg je er dus geld bij om een stage te kunnen doen. Dat is natuurlijk bizar! Daarom wil de SP een verplichte minimum stagevergoeding voor het MBO. Zij doen super belangrijk werk!

Onze MBO’ers zijn hartstikke belangrijk voor onze maatschappij. Zij worden opgeleid tot onze mensen met de cruciale beroepen. Toch lijkt er voor hen maar weinig aandacht en waardering in de politiek. Dat moet anders!
De SP jongeren gaan binnenkort samen met SP-Kamerlid Peter Kwint bij nog meer MBO scholen langs, onder andere in Den Haag en Bergen op Zoom, om met MBO studenten te praten.

Sunita Biharie

Fractievoorzitter SP Apeldoorn en landelijk bestuurslid