Actie voor onze onmisbaren

25 september 2021

Actie voor onze onmisbaren

Foto: SP

De Apeldoornse afdeling van de SP heeft bij Circulus Berkel een zak met dropmunten aangeboden. De munten staan symbool voor het feit, dat medewerkers van de afvalverwerkingsbedrijven, samen met die in de zorg, schoonmaak en alle andere cruciale beroepen structureel meer gewaardeerd moeten worden.

De coronacrisis legt bloot dat de belangrijkste beroepen in de vorige lockdowns niet thuis konden zitten achter hun computer. Maar daadwerkelijk de straat op moesten om hun werk te voldoen en geld op de plank te krijgen. Het gaat hier over een groep dat geen keuze had, maar verplicht werd. Precies deze groep heeft daar tot de dag van vandaag nog weinig van terug gezien door bijvoorbeeld financiële vergoeding

De munten zijn dan ook aangeboden op de 'Dag van de Onmisbaren', een dag waarop medewerkers in de cruciale beroepen centraal staan. Tijdens de coronacrisis heeft heel Nederland staan klappen, maar de SP laat continu zien dat deze klasse meer verdient. Wij zijn al langere tijd voor een fatsoenlijk inkomen voor iedereen, onder andere door het verhogen van het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen. Ook in de alternatieve begroting van de SP laat de partij zien dat de verhoging van de winstbelasting op bedrijven, verhoging van onze lonen en zeggenschap op de werkvloer een must is om de sociale- en financiële situatie van de bovenstaande genoemde klasse te verbeteren.

Thomas Hendriks

Jeremie van Zeist